FRÅGOR OCH SVAR

  • Jag har köpt biljetter som jag inte kan utnyttja. Hur gör jag?

    Köpta biljetter kan återlösas i kassan på en SF Bio-biograf senast 15 minuter innan filmstart. Är biljetterna köpta med presentkort, företagsbiljett eller kontokort måste dessa betalmedel tas med till biografen för att biljetterna ska kunna återlösas.


    Direktlänk till svaret
  • Hur kan jag köpa pensionärsbiljett?

    På alla ordinarie föreställningar kan du som är ålderspensionär eller har intyg från försäkringskassan eller pensionsmyndigheten förköpa biljetter till pensionärspris på www.sf.se. Du anger det antal pensionärs-biljetter du vill ha vid antal i köpflödet. Biljett hämtas sedan ut i Biomaten eller i kassan på biografen.


    Pensionärsbiljetter säljs även i kassan på biografen.


    Direktlänk till svaret
  • Hur undviker jag långa kassaköer?

    Biljetter som du köpt med kort eller reseverat via www.sf.se hämtar du ut i Biomaten. Du behöver alltså inte stå i kö till kassan. Det står Biomater i foajén på alla SF Bios-biografer. Dina köpta biljetter kan hämtas ut alldeles innan föreställningen börjar. Kom ihåg att ta med dig minst ett av korten (Kontokort, Presentkort, Värdekod, Företagsbiljett, Bioklubbskort, Rabattkort) som du betalat med för att kunna hämta ut biljetterna.

    Detta kan du göra precis innan filmen börjar.


    Direktlänk till svaret
  • Hur länge kommer filmen att visas?

    Vi visar filmen så länge den drar publik. Det är inte bestämt på förhand hur länge en film kommer gå.

    På måndagar utvärderar SF Bios programavdelning hur alla filmer har gått under helgen. På tisdagar planeras programmet för kommande helg och på onsdagar släpps programmet och biljetterna.

    Det är alltså först onsdagen samma vecka som vi vet om en viss film går kvar eller tas ner från biografen kommande helg.


    Direktlänk till svaret
  • När släpper ni premiärbiljetter?

    Vanligen släpps biljetterna på onsdagen samma vecka som filmen har premiär. Har filmen premiär på en onsdag släpps biljetterna onsdagen veckan innan.

    Beräknas filmen dra mycket publik släpps biljetterna med längre framförhållning. Hur långt innan varierar. Biljettsläpp annonseras alltid i dagstidningar och på www.sf.se.


    Direktlänk till svaret
  • Jag har tappat något på biografen, vart vänder jag mig?

    Personalen på biograferna tar tillvara på de upphittade sakerna.  Om du går till den biograf du varit på kan du återfå din förlorade sak mot beskrivning, i de fall personalen har hittat den.

    Eftersom biograferna har stora samlingar av upphittade saker har vi tyvärr inte möjlighet att hantera förfrågningar om förlorade saker via telefon.


    Direktlänk till svaret
  • Hur fungerar åldersgränserna?

    Det är Statens medieråd som fastställer om en film skall få en lägre åldersgräns än 15 år för offentlig visning. De kan då bestämma åldergränserna: Barntillåten, 7 eller 11 år. Om filmen inte är granskad eller om Statens medieråd så bestämmer får den åldergränsen 15 år.

     

     - När filmen är tillåten från 7 år så får barn under 7 år följa med i vuxens sällskap.
     - Vid 11 års gräns får barn som har fyllt 7 år följa med i vuxens sällskap.
     - 15-års gränsen är absolut. Man måste ha fyllt 15 år för att få se filmen på biograf, även i vuxens sällskap.

     

    En foajévärd eller annan biografanställd har som uppgift att kontrollera att åldersgränserna följs. Biografpersonalen kontrollerar därför legitimation i vissa fall, varför man bör vara beredd att visa legitimation (pass går också bra) vid anmodan.


    SF Bio är ansvariga för att lagar och bestämmelser efterföljs. Om du vill veta mer om åldersgränser kan du läsa om det på www.statensmedierad.se


    Direktlänk till svaret
  • Hur köper jag företagsbiljetter?

    Företagsbiljetter kan du beställa direkt via www.sf.se/foretag/foretagsbiljetter.

    Du kan också ringa 08-680 37 00 eller posta en beställning till SF Bio, Företagsbiljetter, 169 86 Stockholm.


    Direktlänk till svaret
  • Hur länge gäller mitt presentkort?

    Presentkorten gäller två år fr.o.m. inköpsdatumet. Du kan kontrollera ditt saldo på http://www.sf.se/presentkort/saldo/ eller genom att ringa Kundservice. Du kan även kontrollera saldot i kassan på valfri SF Bio-biograf. Du kan köpa biljett t.o.m. den dagen kortet går ut. Kortet kan laddas om i biografkassan.
    Äldre presentkort som är blå med stjärnhimmel kan kontrolleras i kassan eller via vår Kundservice, dessa kan  endast användas i biografkassan och kan inte laddas om.


    Direktlänk till svaret
  • Jag har flera presentkort som jag vill använda vid ett köp av biobiljetter via hemsidan, går det bra?

    Ja det går bra vid köp av biobiljetter att använda flera presentkort att delbetala med via www.sf.se och på biograferna.


    Direktlänk till svaret
  • Rabattkort, varför gäller inte de på specialvisningar, ex. 3D?

    Rabattkort gäller på vanliga filmvisningar där priset avser en film och där inget annat ingår. Exempel på specialvisningar är; konsertfilm, Lucia movie night, 3D och VIP föreställningar.


    Direktlänk till svaret
  • När öppnar biografen?

    Biografernas öppettider hittar du under Biografer på www.sf.se.

    Välj den biograf du vill se öppettiderna för och de listas under biografbilden.


    Direktlänk till svaret
  • Varför kan jag köpa men inte reservera biljetter?

    Hälften av platserna i en salong går att reservera. Övriga platser går direkt till försäljning i kassorna och via www.sf.se. Det finns ofta platser att köpa till en föreställning, även när det inte finns platser kvar att reservera.

    Du kan köpa biljetter ända fram till filmstart. Reservationer måste göras i god tid eftersom de ska hämtas ut i förväg. Du kan inte reservera biljetter efter det klockslag då reservationen ska vara hämtad.


    Direktlänk till svaret
  • När släpps biljetterna?

    Varje onsdag släpper vi biljetter till följande fredag och fram till torsdag veckan efter. Detta gäller filmer som redan har haft premiär. Den korta framförhållningen beror på att schemaläggningen baseras på senaste helgens besökssiffror.

    Biljettsläppet för våra premiärfilmer varierar, oftast är den avgörande faktorn hur populär filmen beräknas bli. Om det är en mindre film kan biljetterna släppas som ovan. Om filmen är större släpps biljetterna med längre framförhållning, hur lång den är varierar från film till film. Det rör sig ofta om 1-4 veckor innan premiärdatum. Biljettsläppet föregås alltid av en annons i dagstidningarna.


    Direktlänk till svaret
  • Hur lång giltighetstid har Företagsbiljetter?

    Företagsbiljetter gäller 1 år från inköpsdatum. Utgångsdatumet står tryckt på Företagsbiljetten. Företagbiljetten kan användas till köp av biobiljett till och med utångsdatumet.


    Direktlänk till svaret
  • Varför kan jag inte betala med mitt kontokort (Bl.a. Swedbank-kunder)?

    8 april 2010 införde Swedbank krav på att alla bankkort måste vara anslutna till Verified by Visa/MasterCard SecureCode för att handla på nätet. Efter införandet kommer alla e-handelstransaktioner som inte genomförs med kort anslutna till tjänsten att nekas.

    Har du ett kort från Swedbank som inteär anslutet till Verified by Visa/MasterCard SecureCode så kan du inte genomföra köp på www.sf.se. Information om detta har skickats ut till berörda kunder via brev från banken.

    Detta gäller numera även andra banker.


    Direktlänk till svaret
  • Varför måste jag hämta ut mina biljetter redan imorgon?

    När det är stor efterfrågan på biljetter, som vid stora premiärer, skollov och på helger, ska biljetterna hämtas dagen efter att du reserverat dem.

    Biljetterna kan hämtas på valfri SF Bio-biograf ända fram till stängning.


    Direktlänk till svaret
  • Är det säkert att betala via er hemsida?

    Det är säkert att betala med kort via www.sf.se. Köpsidorna är krypterade. Du kan själv kontrollera det. När du står på den sidan där kortnummer skall anges så högerklicka med musen och välj egenskaper, då får du upp en grå informationsruta.

    Vi använder HTTP-protokoll med sekretess och TLS 1.0, 3DES med 168-bitarskryptering (Hög), RSA med 2048-bitarsväxling.


    Direktlänk till svaret
  • Vilka kort kan jag förköpa biljetter med?

    Du kan köpa biljetter via www.sf.se med VISA, MasterCard, American Express, Finax, Föreningssparbanken Bankkort, Rikskort och Köpkort.

    Presentkort och företagsbiljetter med streckkod kan du också använda för webbköp.

    Diners, Föreningsparbankens e-kort och Nordeas Internetkort kan du inte använda för att köpa biljetter via www.sf.se.


    Direktlänk till svaret
  • Varför kan jag inte genomföra mitt köp?

    Kontrollera att det kort du vill betala med är ett Visa, Master Card, American Express, Finax, Föreningssparbanken Bankkort, Rikskort eller Köpkort och att kortets giltighetsdatum ej passerat.

    Kanske har du väldigt höga säkerhetsinställningar i din webbläsare eller brandvägg. Det kan göra att din dator inte låter dig genomföra köpet. Befinner du dig på ett företag är det vanligt med brandväggar eller säkerhetshetsinställningar som gör att köp inte fungerar.

    Om ovanstående inte hjälper så kontakta SF Bios kundservice på 08-56 26 00 00 eller mejla info@sfbio.se.


    Direktlänk till svaret
  • När ska jag hämta mina reserverade biljetter?

    Uthämtningstiden varierar från föreställning till föreställning. Ibland ska biljetterna hämtas dagen efter att du reserverat. I andra fall ska de hämtas till exempel en timme innan föreställningen. Detta beror på hur efterfrågade biljetterna beräknas bli. Information om när dina biljetter ska hämtas får du när du gör en reservation.

    Du kan hämta reserverade biljetter på valfri SF Bio-biograf.

    Förköpta biljetter kan hämtas ända fram till filmstart. Du drar det kort, presentkort eller företagsbiljett du betalat med i Biomaten i foajén på biografen.


    Direktlänk till svaret
  • Hur många biljetter kan jag reservera eller köpa?

    Via www.sf.se kan du maximalt reservera eller köpa 8 biljetter åt gången. Vill du reservera fler så ring till gruppbokningen på 08-56 26 00 00, 10:00-17:00 må-fr och 11:00-16:00 lö-sö.

    Du kan göra tre transaktioner via www.sf.se med ett och samma kontokort inom 24 timmar, eller fyra transaktioner inom 48 timmar.


    Direktlänk till svaret
  • När dras pengarna vid köp av biljetter?

    Pengarna dras omedelbart från ditt kort när du förköper biljetter via www.sf.se.


    Direktlänk till svaret
  • När kan vi få grupprabatt?

    Grupper om minst 20 personer får rabatt måndag – torsdag. Grupprabatten är 20%. Alla i gruppen måste gå på samma filmvisning. Biljetterna ska hämtas och betalas av en person. Det går bra att betala med rekvisition.

    Grupprabatt kan inte kombineras med andra rabatter som till exempel företagsbiljetter. Grupprabatten börjar gälla två veckor efter filmens premiär.

    Grupper reserverar biljetter via gruppbokningen på telefonnummer 08-56 26 00 00, 10.00 - 17.00 må-fr och 11:00-16:00 lö-sö.


    Direktlänk till svaret
  • Hur avbokar jag reserverade biljetter?

    Du kan avboka reserverade biljetter här på www.sf.se. Besök sidan http://www.sf.se/biljetter/bokningsflodet/mina-reservationer/ för att avboka dina reserverade biljetter.

    Är biljetterna reserverade via kassan, mobil.sf.se eller telefon så kan de endast avbokas via Kundservice eller i kassorna på en SF Bio-biograf. Om du behöver hjälp med detta kan du ringa Kundservice: 08-56 26 00 00, 10:00-17:00 må-fr och 11:00-16:00 lö-sö.


    Direktlänk till svaret
  • Kan jag hämta reserverade biljetter på en annan biograf än den jag ska se filmen på?

    Ja, det kan du göra. Reserverade biljetter kan hämtas på valfri SF Bio-biograf*. Uppge bokningsnumret och även stad så ser personalen vilken biograf du reserverat till. Det kan finnas begränsningar med att få använda vissa SF Bio-kort och rabatter på vissa biografer/städer. Detta beror på att det är flera biografkedjor i våra biljettsystem.

    * Till och från Sundsvall fungerar tyvärr inte.


    Direktlänk till svaret
  • Varför fungerar inte bokningen på natten?

    Mellan kl. 23.30 och 07 varje natt görs det uppdateringar av våra försäljningssystem och av denna anledningen måste vi hålla biljettbokningen stängd. Biljettsläpp till nya filmer eller normalt veckosläpp (i regel onsdagar) sker senare på morgonen, ingen exakt tid kan anges.


    Direktlänk till svaret
  • Fungerar företagsbiljetter på 3D-filmer?

    Ja, det gör de, men om du inte redan har 3D-glasögon tillkommer 15 kr vid köp.Dessa kan betalas här på sf.se med kontokort eller Presentkort. Det går förstås att köpa glasögon i kassan på biografen - tänk på att det kan vara kö.


    Direktlänk till svaret
  • Måste man lösa biljett för spädbarn?

    Ja, alla personer som går in i salongen måste ha en biljett. Det kostar som ett vanligt besök även för spädbarn och åldersgränserna gäller även för spädbarnet.

    Tänk på att volymen i en biosalong kan vara skadlig för barnets öron. Vi rekomenderar inte att man tar med små barn på bio men gör man ändå det så är det viktigt att ha med hörselskydd för barnen. Det är också bra om man väljer en kantplats så att man lätt kan gå ut om barnet börjar gråta.

    Vi har specialvisningar för de minsta barnen där volymen är lägre och salongen lätt upptänd. Läs mer under http://www.sf.se/smultronstallet/barnvagnsbio/


    Direktlänk till svaret
  • Det finns för lite pengar på mitt presentkort. Kan jag inte använda det då?

    Ja det går bra vid köp av biobiljetter att använda små summor från presentkort och delbetala med annat presentkort eller kreditkort, både i kassan på biografen och www.sf.se.


    Direktlänk till svaret
  • Vad innebär (dig) efter filmtiteln?

    En del filmer visas i 2D med digitala kopior. Texten "(dig)" efter filmtiteln visar att det är en sådan kopia. Att kopian är digital är det enda som skiljer filmen från samma film i en 35mm-kopia.


    Direktlänk till svaret
  • När får jag tillbaka pengarna för mitt återköp?

    Normalt tar det 3-4 bankdagar innan pengarna finns tillgängliga på ditt konto efter ett återköp om du betalat biljetterna med kontokort.

    Har du betalat med kontanter så får du pengarna i handen direkt vid återköpet.


    Direktlänk till svaret
  • Hur loggar jag in på Bioklubben? Ny medlem - jag har fått kortet i kassan

    Gå till "Mina sidor" på sf.se/bioklubben och välj "Skapa medlemsprofil" Fyll i uppgifter och spara.
    Att tänka på, fyll i de första 8 siffrorna på kortet och tänk på att byta lösenord. 


    Direktlänk till svaret
  • Kan jag kombinera Bioklubbskortet med andra kort från SF Bio?

    Ja, det kan du göra. Hur mycket poäng du får beror på vilken sorts kort det är du använder.

    Bioklubben + Företagsbiljett
    Lämnar du fram ditt Bioklubbskort tillsammans med en Företagsbiljett får du poäng. Hur många poäng du får avgörs av den fyrsiffriga kod som står i hörnet av biljetten, exempelvis 69 poäng om det står 6902. Skulle det stå FR eller ER istället för en kod så får du inga poäng då detta är Fribiljetter.

    Bioklubben + Rabattkortet
    Används dessa två kort ihop får du 55 poäng eller mer. De 65 kronor du betalar för Rabattkortet delas på fyra (eftersom du får fyra biobesök för halva priset) vilket blir ca 16 kr/besök. Halva priset på biobesöken innebär att du betalar 40 kr/besök om priset är 80 kr. Du får då 40 + 16 = 56 poäng på ditt Bioklubbskort per nyttjat Rabattkortsbiobesök.

    Bioklubben + Presentkort
    Du får inte poäng om du köper ett presentkort men däremot när du använder ett. Du får lika många poäng som vid kontant betalning.


    Direktlänk till svaret
  • När kan jag se mina poäng?

    Du kan nu se dina köp och poäng på "Mina Sidor" på sf.se/bioklubben
    Läs mer om hur poängnivåerna fungerar på http://www.sf.se/bioklubben/Om-bioklubben/


    Direktlänk till svaret
  • Jag har blivit medlem via internet. När får jag mitt Bioklubbskort?

    Det tar c:a två veckor för kortet att skickas hem till dig. Det skickas till den postadress som du registerade vid anmälningstillfället.


    Direktlänk till svaret
  • Vad är en årsavräkning?

    Varje år sker en årsavräkning då nivåsaldot nollas. Föregående års poäng som du kan handla premier för och de poäng du samlar under året samlas i en pott som heter Poäng. Dessa kan du hämta fribiljetter och/eller popcornmenyer för. De äldsta poängen går åt först och poäng äldre än två år raderas ur systemet vid nästkommande årskörning. Saldot ökar i takt med att du köper varor hos oss och sjunker i takt med premieuttag. Sista datum för att utnyttja dina poäng står på din medlemssida när du är inloggad på Bioklubben.


    Direktlänk till svaret
  • Hur loggar jag in på Bioklubben? - Befintlig medlem

    Gå till sf.se/bioklubben och välj fliken "Mina sidor" logga in med din mailadress som användarnamn och lösenord som du tidigare har valt.


    Direktlänk till svaret
  • Varför måste jag ha målsmans underskrift för att bli medlem?

    Vi vill kunna skicka erbjudanden och information om filmer till våra medlemmar.  Enligt lagen får vi inte skicka sådan information till personer som inte fyllt 16 år utan målsmans godkännande.


    Direktlänk till svaret
  • När kommer mitt guldkort?

    Guldkortet kommer automatiskt hem till dig ungefär två-tre veckor efter att du blev Guldmedlem. Till dess fungerar ditt vanliga kort precis som ett Guldkort.


    Direktlänk till svaret
  • Hur fungerar poängsystemet i Bioklubben?

    Hur Bioklubbens poängsystem fungerar kan du läsa mer om på Bioklubbens sidor http://www.sf.se/bioklubben/Om-bioklubben/


    Direktlänk till svaret
  • Hur gör jag om jag inte vill ha Bioklubbens nyhetsmail?

    Skicka ett mail till bioklubben@sfbio.se och ange ditt kortnummer med önskan om att inte få mailutskick. Mailadressen finns kvar för att kunna logga in och så att man kan få ett nytt lösenord via mail.


    Direktlänk till svaret
  • Hur ändrar jag mina uppgifter?

    Gå till sf.se/bioklubben och välj fliken "Mina sidor" logga in med din mailadress som användarnamn och det lösenord du tidigare har valt. ändra uppgifter och spara.


    Direktlänk till svaret
  • Vad gör jag om jag har förlorat mitt Bioklubbskort?

    Hämta ett nytt kort i kassan på valfri SF Bio biograf. Kortet får du direkt i handen och du kan genast samla poäng på det. Maila sedan till bioklubben@sfbio.se och uppge ditt gamla och ditt nya kortnummer så för vi över dina gamla poäng till det nya kortet.

    Du kan även ringa till SF Bio:s Kundservice på 08-56 26 00 00 för att direkt flytta dina uppgifter och poäng till det nya kortet.


    Direktlänk till svaret
  • Går det att efterregistrera poäng?

    Efterregistrering av poäng görs endast i undantagsfall och endast om du skickar in din platsbiljett till SF Bios Kundservice. För mer information kontakta Kundservice på 08-56 26 00 00 eller maila bioklubben@sfbio.se.

    Vi efterregistrerar endast poäng för föreställningar fyra veckor bakåt i tiden. Har det gått längre tid än fyra veckor så kan vi inte hjälpa dig.


    Direktlänk till svaret
  • Varför kan jag inte använda bioklubbskortet i min stad?

    Bioklubben finns bara på SF Bios biografer. I vissa städer drivs biografen av Svenska Bio eller Cinemascenen, som är våra samarbetspartner. Där finns inte bioklubben. I Stockholm drivs biograferna Victoria och Grand av Svenska Bio, inte heller här kan du använda ditt Bioklubbskort.


    Direktlänk till svaret
  • Har ni en app för iPhone?

    Ja, SF Bios iPhone-applikation finns att ladda ner gratis från App Store genom att söka på "SF Bio" eller gå till sf.se/app i din iPhone.


    Direktlänk till svaret
  • Kostar det något att använda era mobila sidor?

    Det är gratis att använda våra mobila sidor men det kan tillkomma kostander för den datatrafik som du laddar ner. Hör med din operatör om du är osäker på vad du har för abbonemang.


    Direktlänk till svaret
  • Varför kan jag inte köpa biljetter i mobilen?

    I dagsläget är det inte möjligt att betala sina biljetter på mobil.sf.se eller i de mobila applikationerna. Det finns dock planer på att införa sådan funktionalitet framöver.


    Direktlänk till svaret
  • När levereras presentkort jag beställt på Internet?

    Om du har gjort beställningen före klockan 10.00 en vardag så skickas presentkortet med posten samma dag. Presentkort beställda efter klockan 10.00 eller på en helg skickas nästkommande vardag.

    Presentkortet skickas som A-post, vilket normalt tar 1-2 arbetsdagar.

    Leverans sker endast till adresser inom Sverige.


    Direktlänk till svaret
  • Var köper jag presentkort?

    Presentkortet säljs på följande ställen; i vår presentkortsbutik på www.sf.se, samtliga SF Bios och Svenska Bios biografer, 7-Eleven,  Pressbyrån, Coop och ICA-butiker som säljer presentkort.


    Direktlänk till svaret
  • Jag vill köpa fler än 20 presentkort. Hur gör jag då?

    Vid köp av så många Presentkort rekommenderar vi istället att ni köper Företagsbiljetter. Dessa kan beställas via vår hemsida och eller på 08-680 37 00. Företagsbiljetterna säljs till ett förmånligt pris och går att beställa mot faktura.

    Vill du ändå ha Presentkort så går det att köpa större volymer direkt i kassan på en av våra biografer. Adress och öppettider hittar du under Biografer.


    Direktlänk till svaret
  • När kommer filmen till min stad?

    Vissa filmer får vi i ett begränsat antal kopior. De sätts då upp i de större städerna först. Filmen spelas där så länge den drar publik.

    Om besökssiffrorna är goda skickas filmen till flera städer. Detta bestäms efterhand och är inget vi vet i förväg. Håll utkik på www.sf.se på onsdagarna då vi släpper helgens program.


    Direktlänk till svaret
  • Varför finns det få eller inga filmer när jag vill gå?

    Vi har troligen inte släppt biljetter till alla filmer den dagen du vill gå på bio.

    Biljetter till filmer som har haft premiär släpps alltid på onsdagar. Då kan du reservera eller köpa biljetter till föreställningar från kommande fredag till och med torsdagen veckan efter.


    Direktlänk till svaret
  • När börjar filmen?

    Det kan variera lite. Reklamen börjar som regel ungefär 5-7 minuter innan och håller på till ungefär 5-15 minuter efter utsatt tid. Filmtrailers visas i regel både före och efter reklamen. Har man en tid att passa bör man lägga till ca 20 minuter på filmens speltid.


    Direktlänk till svaret
  • Vad är 3D?

    SF Bio har installerat 3D-projektorer och dukar på samtliga orter inom kedjan. Svenska Bio har installerat 3D i ett flertal städer. 3D på SF Bio använder den senaste tekniken. Lite förenklat kan man säga att där gammal 3D överraskade med att sticka ut, så ger digital 3D-filmerna djup.

    Rent teknisk skiljer sig 3D på SF Bio från den gamla sortens 3D på flera sätt. Filmerna görs numera direkt i 3D-format och effekterna läggs inte på i efterhand. Den digitala projektorn projicerar 144 bilder per sekund istället för 24 bilder per sekund som med 35 mm-film, vilket gör att bilden blir knivskarp. Bilderna projiceras på en silverduk och en ny sorts polariserande 3D-glasögon skapar ett djup som gör bioupplevelsen till något utöver det vanliga.


    Direktlänk till svaret
  • Vilka konferensmöjligheter erbjuder SF Bio?

    Våra bekväma och välrustade salonger erbjuder många bra möjligheter för en lyckad konferens. Vi har salonger som rymmer allt från 20 till 800 konferensdeltagare. Även våra vackra foajéer går att använda i samband med ert arrangemang.

    Vi hjälper också gärna till med kringarrangemang som catering och konferenspersonal. Besök SF Bio Konferens & Event för mer information.


    Direktlänk till svaret
  • Jag vill ordna en egen förhandsvisning, hur gör jag?

    SF Bio kan hjälpa dig att arrangera en förhandsvisning eller en egen visning från den ordinarie repertoaren. Besök SF Bio Konferens & Event för mer information.


    Direktlänk till svaret
  • Kan jag hyra en salong?

    Vi hyr ut våra salonger och foajéer för olika ändamål. Besök SF Bio Konferens & Event för mer information.


    Direktlänk till svaret
  • Vad betyder SRD och DTS?

    Det är två digitala ljudsystem, Dolby SR-D och Digital Theater System. Båda systemen återger ljudet rent, klart och dynamiskt. Systemen har 6 kanaler. Bakom duken sitter en lågbas samt högtalare till vänster, i mitten och till höger. I salongen sitter det högtalare på båda sidor av salongen.

    Du kan läsa mer om systemen på www.dtsonline.com och www.dolby.com.


    Direktlänk till svaret
  • Kan jag köpa en filmaffisch från SF Bio?

    Enligt lagstiftningen kring marknadsföringsmaterial är det inte tillåtet för SF Bio eller filmbolagen att sälja eller ge bort affischer.

    Det finns dock så kallade särtryck av filmaffischer att köpa i butiker eller via internet. Till exempel på
    Discshop.se.


    Direktlänk till svaret
  • Tar ni emot praoelever?

    SF Bio:s personal jobbar huvudsakligen kvällstid och helger. Därför kan vi tyvärr inte ta emot praoelever.

     


    Direktlänk till svaret
  • Jag vill arbeta på SF Bio, vart skickar jag ansökan?

    Du kan söka våra lediga tjänster eller lämna en intresseanmälan via denna adress: www.sf.se/om-sf-bio/soka-jobb/


    Direktlänk till svaret
  • På vilka orter finns SF Bio?

    Vi har biografer i Gävle, Göteborg, Helsingborg, Jönköping, Karlstad, Linköping, Luleå, Lund, Malmö, Norrköping, Stockholm, Sundsvall, Umeå, Uppsala, Västerås, Växjö och Örebro.

    Övriga städer som är valbara på www.sf.se drivs av antingen Svenska Bio eller Cinemascenen.


    Direktlänk till svaret
  • Hur köper jag företagsbiljetter?

    Företagsbiljetter kan du beställa direkt via www.sf.se/foretag/foretagsbiljetter/

    Du kan också ringa 08-680 37 00 eller skriv ut beställningsblankett som finns på ovan adress och posta den till SF Bio, Företagsbiljetter, 169 86 Stockholm.


    Direktlänk till svaret
  • Gäller Företagsbiljetter till VIP-salonger?

    Ja, det gör det numera, filmvisning på VIP-salongen har ett förhöjt biljettpris som inte bara inkluderar filmen. Per plats kan man använda 1 st. Företagsbiljett och betala ett tillägg på 120 kr som betalas med kontokort eller våra presentkort i plast. I assan på biografen givetvis även kontant. Har man inte 3D-glasögon när det är aktuellt tillkommer 15 kr st. för den vanliga modellen. Det finns även glasögon från Polaroid att köpa på biografen för  99 kr st. och bioklubbsmedlemmar har rabatt beroende på vad man har för status.  Ex. Guldmedlemmar betalar 79 kr st. 


    Direktlänk till svaret
  • Vad är plusstol för något?

    I en del salonger har vi plusstolar på utvalda rader i salongen. Det är större stolar med extra benutrymme, stolarna går att luta. De är gulmärkta i salongsöversikterna på www.sf.se och kostar 20 kr extra/stol.


    Direktlänk till svaret
  • Hur avregistrerar jag nyhetsmailen?

    Är du Bioklubbsmedlem så kan du avregistrera både Bioklubbsmail och Nyhetsmail från din medlemssida.


    Direktlänk till svaret
  • Hur kontaktar jag SF Bio?

    Du är välkommen att kontakta SF Bio Kundservice. Alla våra biografer har en och samma kundservice. Vi nås på info@sfbio.se eller telefon 08-56 26 00 00 måndag - fredag kl. 10:00 - 17:00 och lördag - söndag kl. 11:00 - 16:00.


    Direktlänk till svaret
  • Har ni en app för Android?

    Ja, du kan ladda ner den gratis från Google Play genom att söka på SF Bio eller gå till sf.se/app i din Android-telefon.


    Direktlänk till svaret
  • Jag kan inte dela till Twitter eller Facebook via er iPhone-applikation, varför? 

    Om du har vår gamla applikation installerad (version under 2.0) kan det bli en krock mellan dessa. Avinstallera den gamla och starta om den nya.


    Direktlänk till svaret
  • Har ni en app för iPad?

    Nej, inte i dagsläget. Vi förbättrar sf.se för att ge en optimal upplevelse i en iPad. Du kan idag ladda ner vår iPhone-applikation till din iPad.


    Direktlänk till svaret
  • Har ni en app anpassad för surfplattor med Android som operativsystem? 

    Nej, inte i dagsläget. Vi förbättrar www.sf.se för att ge en optimal upplevelse på alla typer av surfplattor.


    Direktlänk till svaret
  • Har ni en app för Windows Phone? 

    Nej, inte i dagsläget. Men det går bra att besöka mobil.sf.se för att reservera biljetter.


    Direktlänk till svaret
  • Har ni en app för Nokia-telefoner?

    SF Bio har en widget för vissa Nokia-telefoner som går att hämta i Nokia/Ovi Store. Sök på SF Bio.


    Direktlänk till svaret
  • Kan jag titta på trailers på min TV via er iPhone-applikation?

    Om du har version 5 av iOS och en enhet med Air Play-stöd kan du se våra trailers på exempelvis en TV.


    Direktlänk till svaret
  • Varför får jag inget ljud via högtalaren i min iPhone när jag tittar på trailers? 

    För att aktivera ljud vid högtalaren måste reglaget för Ljudlös avaktiveras. 


    Direktlänk till svaret
  • Skiljer sig reservationsavgiften i mobilen från sf.se? 

    Reservationsavgiften är samma om du bokar på www.sf.se, mobil.sf.se eller i någon av våra applikationer.


    Direktlänk till svaret
  • Varför kan jag inte reservera biljetter till vissa föreställningar fast de inte har passerats i tid eller är fullbokade?

    Eftersom man i dagsläget inte kan köpa biljetter i våra mobila tjänster så beror det på att varje föreställning har en reservationskvot som då har uppnåtts. Det går bra att köpa via www.sf.se, i kassan eller Biomaten.


    Direktlänk till svaret
  • Varför går det ibland långsamt att ladda innehållet i era applikationer fast jag har full täckning och 3G-uppkoppling?

    Mobiloperatörerna har under kort tid fått en kraftig ökning av datatrafik i sina nät. Så även om det ser ut som du har full täckning och 3G så kan datatrafiken upplevas långsam. Det är ingenting SF Bio kan påverka.


    Direktlänk till svaret
  • Varför måste jag ladda ner er iPhone-applikation en gång till fast jag redan har den installerad?

    Vår gamla applikation (versioner under 2.0) var publicerad under ett annat iTunes-konto i App Store. Framtida uppdateringar kommer dyka upp som vanligt under Uppdateringar.


    Direktlänk till svaret
  • Varför får jag ingen SMS-bekräftelse när jag reserverat en biljett?

    Den vanligaste orsaken är fel mobilnummer har uppgetts vid reservation. En annan orsak kan vara att din mobiloperatör inte lyckats leverera SMS:et på grund av ex. nätfel.


    Direktlänk till svaret
  • Vad är en Värdekod?

    En Värdekod är en digital biobiljett som erhålls via SMS eller e-post. Koden innehåller 11 siffror och kan användas som betalning för ett biobesök. Värdekoden gäller som regel ej på specialvisningar och evenemang, men kan användas på 3D-föreställningar,  om man inte redan har 3D-glasögon sedan tidigare tillkommer 15 kr  per styck och kan köpas här på sf.se 


    Direktlänk till svaret
  • Hur fungerar Värdekoder?

    En Värdekod är en digital biobiljett som innehåller 11 siffror och erhålls vis SMS eller e-post. Giltighetstiden är ett år från inköpsdatum. Värdekoden kan användas som betalning på www.sf.se, i våra Biomater samt i kassan på biografen. För att köpa på www.sf.se väljer man Företagsbiljett/Värdekod som betalmedel. Efter genomfört köp tar man med sig Värdekoden till biografen och byter in den mot sin platsbiljett. Värdekoden gäller som regel ej på specialvisningar och evenemang, men kan även användas på 3D-föreställningar, om man inte redan har 3D-glasögon sedan tidigare tillkommer 15 kr  per styck och kan köpas här på sf.se 


    Direktlänk till svaret
  • Varför kan jag inte köpa biljett för mina bioklubbspoäng via internet?

    I dagsläget kan inte vårt system hantera betalning med bioklubbspoäng, men de går att använda i kassan på biograferna.


    Direktlänk till svaret
  • Hur använder jag rabatter när jag reserverar biljetter i mobilen?

    När du reserverar biljetter via våra mobila applikationer eller på mobil.sf.se, så reserveras biljetterna till ordinarie pris. Eventuella rabatter – såsom barnpris, pensionärsrabatt eller rabattkort – kan utnyttjas när du hämtar ut/betalar dina biljetter i Biomaten eller kassan på biografen.


    Direktlänk till svaret
  • Vissa filmer har ett barnpris, vilken ålder gäller då?

    De filmer som har ett barnpris gäller för barn under 12 år.


    Direktlänk till svaret
  • Hur mycket kostar en pensionärsbiljett och vilka föreställningar gäller?

    Pensionärpriset är 80 kronor på alla ordinarie filmer alla dagar. Undantaget är 3D filmer då ett särskilt tillägg på 15 kronor tillkommer och om man inte har 3D-glasögon sen tidigare kan man här köpa glasögon för 15 kr styck. Det går även att köpa glasögon i kassan på biografen. Pensionärsrabatt kan erhållas om man är ålderspensionär eller förtidspensionär mot uppvisande av legitimation eller intyg från försäkringskassan.


    Direktlänk till svaret
  • Kan jag som har synfel  se på 3D-film?

    De flesta personer med synfel kan se 3D, och kan ha på sig sina vanliga glasögon under 3D-glasögonen. Men det finns tyvärr vissa undantag. Har man exempelvis mycket nedsatt syn på ett öga kan man inte se 3D på bio.


    Direktlänk till svaret
  • Kan man se en 3D-film utan 3D-glasögon på?

    Nej, bilden blir suddig. Om man inte kan eller vill ha på sig 3D-glasögonen avråder vi starkt från att välja en 3D-visning.


    Direktlänk till svaret
  • Kan vi betala med rekvisition?

    SF Bio kan fakturera stat, landsting och kommuner, samt trossamfund, skolor och dagis som är anslutna till dem. Friskolor tar vi därför inte emot rekvisitioner från. SF Bio har inget minimibelopp om man vill betala med rekvisition. Personen som hämtar ut biljetterna ska ha med sig rekvisitionen och giltigt legitimation till biografen. Rekvisitionen måste ha en officiell stämpel eller liknande som bevisar att den verkligen kommer från någon av ovan nämnda ställen.


    Direktlänk till svaret
  • Det går inte att byta biostad

    SF Bio:s webbplats använder sig av cookies. En cookie är en liten textfil som lagras på din dator och som innehåller information. Till exempel vilken biostad du senast valt. Om cookies är avstängt/blockerat i din dator är Stockholm förvalt. Vi rekommenderar att du tillåter lagring av cookies på din dator för att kunna använda webbplatsen på det sätt vi avsett. Om problem med att byta stad inträffar så kan problemet lösas med att du tömmer cacheminnet på cookies. Så här gör du:

    Explorer: väljer du internetalternativ/webbhistorik/ta bort/cookies

    Firefox: väljer du menyn verktyg/rensa ut tidigare historik/detaljer/välj kakor

    Cookies kan tekniskt delas in i två typer. Den ena typen sparar en fil permanent på din dator. Cookies av denna typ används för att åstadkomma ett "engångsbeteende", t ex om vi vill informera dig som användare om något, men att du ska slippa få denna information igen nästa gång du kommer in på vår webbplats.


    Direktlänk till svaret
  • Varför kan jag inte byta stad på sf.se?

    Om listmenyer, välj biograf, välj dag inte fungerar har man i sin webbläsare satt förhöjda säkerhetsinställningar, javascriptet spärras då och det mesta fungerar inte. Hemsidan fungerar med rekommenderade inställningar (standard) och utan tillägg till webbläsaren, undantag är flashplayer, hemsidan fungerar numera även utan flash.


    Direktlänk till svaret
  • Köpet nekas av banken.

     

     

    I slutet av köp när uppkoppling till banken sker kommer svar om hur det gick på skärmen.
    Om det nekas och ex. felkod 231 visas, vilket inte drar några pengar. Ska man prova igen med annat kort måste man trycka på avbryt. Backar man och försöker igen får man felmeddelande "Transaktionen är redan genomförd" Man måste då börja om med hela sin bokning.

    Felkod 231 kan vara något felslag eller att kortet inte är öppnat för Internetköp, det kan du ordna via din kortutgivare/bank.


    Direktlänk till svaret
  • Preliminär prisuppgift vid reservation på sf.se

    Vid reservation på sf.se kan man uppge pensionärsbiljett och eventuell barnbiljett, prisuppgiften man får är preliminär och sparas inte i systemet så man måste uppge uppgifterna på nytt när man betalar sina biljetter på biografen.


    Direktlänk till svaret
  • Jag kan inte boka och får upp sessionen har gått ut

    Att genomföra en bokning behöver man göra klart inom en viss tid vilken är 10 minuter. Därefter kan man få meddelande i en gul list "Sessionen har gått ut" Man kan behöva starta om webbläsaren för att få bort den.


    Direktlänk till svaret
  • Måste man ha fyllt 18 år för att se film i VIP salongen?

    På våra VIP-salonger har vi valt att sätta en 18-årsgräns för alla besökare. Orsaken är att vi vill erbjuda en annorlunda miljö för en vuxen publik och där även servering och förtäring av alkoholhaltiga drycker förekommer. Åldersgränsen gäller även i sällskap med föräldrar eller andra vuxna.


    Direktlänk till svaret

SF BIO INFORMERAR

Uthämtningstid saknas i mobila appar!

På grund av ett tekniskt fel saknas för närvarande information om uthämtningstid för reservationer gjorda i mobil apparna (android/iPhone). Det går bra att kontakta Kundservice på 08 56 26 00 00 om du har frågor om din reservation. Våra handläggare finns tillgängliga vardagar 10-17, lördag och söndag 11-16.

Vi beklagar verkligen de problem som det här eventuellt medför och önskar alla besökare en Glad Påsk!

SF Bio Kundservice

KONTAKTINFORMATION

Kundservice
Telefon: 08-56 26 00 00
E-post: info@sfbio.se

 

Företagsbiljetter
Tel: 08-680 37 00
Epost: foretagsbiljetter@sfbio.se 
Beställ Företagsbiljetter här »

 

SF Media
www.sfmedia.se

HÄR FINNS DINA BILJETTER!

BiomatI Biomaten köper du biljetter, betalar dina reserverade biljetter och hämtar ut biljetter du köpt.

Du kan använda betalkort, Företagsbiljetter, Presentkortet och registrera Bioklubbspoäng. Snabbt och enkelt.

BLI MEDLEM I BIOKLUBBEN

Nu ska vi skämma bort dig lite extra!
Få rabatter, poäng och möjlighet att se filmerna före alla andra.
Läs mer och bli medlem »

BLI MEDLEM I FILMPANELEN

Bli medlem i Filmpanelen

I Filmpanelen får alla en chans att uttrycka sina åsikter om reklam och produkter.
Läs mer och bli medlem »

BIO I SVERIGE

Biografen är det viktigaste fönstret för filmen och varje år görs drygt 15 miljoner biobesök i Sverige.
Läs mer »

500-fel

400-fel