Cookies: På www.sf.se använder vi cookies för att ge dig bästa möjliga upplevelse. Fortsätter du använda webbplatsen accepterar du att cookies används.
Accepterar
 
Myten om Maui blev film
03:e februari

Myten om Maui blev film

Idag är det biopremiär för Vaiana. En film av Ron Clements och John Musker, skaparna bakom bland annat Den lilla sjöjungfrun och Aladdin. Filmen utspelar sig i Polynesien och Stilla havet och handlar om den unga kvinnan Vaiana. Vaiana trotsar alla förbud och beger sig ut på havet för att rädda sin ö som är i fara. Och på färden får hon sällskap av halvguden Maui.

– Vaiana är filmens hjälte. Hon vill rädda sin ö och människorna på den. Och det är ett högt pris om hon misslyckas. Men hon måste överkomma hinder efter hinder, för att bli den som hon är menad att vara, säger Ron Clements om filmens huvudkaraktär.Arbetet med filmen Vaiana drog igång redan för fem år sedan. Och det var John Muskers idé att göra en film som skulle utspela sig i Stilla havet.

– Jag tycker att Stilla havet är en sådan vacker plats. Jag har läst böcker som utspelar sig där och sett målningar av Paul Gauguin. Vilket gjorde att jag började läsa polynesisk mytologi, säger John Musker.Och det var så han upptäckte Maui. En karaktär som är större än livet självt. Täckt med flera tatueringar. En halvgud som kan byta skepnad och har en magisk fiskkrok.

– Då tänkte jag, ”Vilken bra karaktär att göra en animerad film om!” För jag hade aldrig hört talas om någon film som hade använt just Maui förut. Så jag berättade för Ron om myten om Maui. Och Ron gillade också den historien, säger John Musker.

För att skapa en trovärdig bild av Polynesien och Stilla havet i filmen, åkte John Musker och Ron Clements iväg på en resa. De ville ha mycket researchmaterial som kunde ligga till grund för karaktärerna och platserna i filmen. Målet med resan var att upptäcka och få en känsla av kulturen i Polynesien och Stilla havet.

– Med hjälp av våra guider fick vi en nära kontakt med deras kultur. Vi besökte byar och fick ta del av deras musik. Vi pratade med invånarna om deras liv och hur det är att växa upp på en ö, berättar John Musker.

John Musker och Ron Clements har arbetat tillsammans i flera, flera år. Men i arbetet men den här filmen stötte de på helt nya utmaningar på flera plan. Vaiana är nämligen deras första datoranimerade film. Alla deras tidigare filmer har varit tecknade för hand.

Ron Clements berättar att de fick ta lektioner för att lära sig produktionsprocessen. För den är väldigt annorlunda gentemot en film som är tecknad för hand. Det finns många fler steg och moment i att få till en datoranimerad film och tar lång tid.

– Det var roligt att få arbeta ihop med de unga kreatörerna i den digitala världen som är i 20–30 års åldern och som vi aldrig har arbetat med förut. Vi fick se deras enorma talang och lära oss utav dem, säger John Musker.

– Ja, och många av kreatörerna som vi jobbade med var faktiskt barn när Den lilla sjöjungfrun och Aladdin, kom. Så det var roligt, säger Ron Clements.

John Musker och Ron Clements berättar att det som rent tekniskt varit svårast att få till i filmen, var vattenscenerna. Likaså Mauis stora och yviga hår.Och så lite kuriosa. En av Mauis många tatueringar är mini-Maui, som är tecknad för hand. Mini-Maui har en mjukare sida än Maui och fungerar som Mauis samvete. Precis somBenjamin Syrsa gör åt Pinocchio. Och den som har tecknat mini-Maui är ingen mindre än Erik Goldberg, som bland annat har tecknat anden i Aladdin.

Hur funkar det när man regisserar en animerad film? Hur går det till rent praktiskt?

– Vi säger ”Teckna!”, ”Sluta teckna!” och ”Sudda!”, skojar John Musker.– Det är faktiskt inte så stor skillnad på spelfilm och animerad film. Animatörerna blir liksom dina skådespelare ihop med röstskådespelaren. Animatören gestaltar vad karaktären tänker, känner och hur den kommunicerar. Och röstskådespelaren regisserar vi, precis som med vilken skådespelare som helst. Det är hundratals människor som har arbetet med filmen och det handlar om att få alla att berätta samma historia. Och göra en och samma film. Men det finns ingen riktig inspelningsplats, utan den finns bara på datorn, säger Ron Clements.

Avslutningsvis, Bioklubbens obligatoriska fråga. Vilket är ert första eller starkaste biominne?

– Mitt första biominne är Askungen när jag var två år gammal. Jag har faktiskt några minnesbilder från den gången. Och det starkaste är när jag såg Pinocchio, när jag var nio år. Jag blev helt tagen av den filmen. Gick hem och ritade karaktärerna i filmen och gick sedan tillbaka och såg den igen. Och det var då jag först tänkte att jag ville jobba med tecknade filmer och tänkte att det vore fantastiskt att få arbeta för Disney, säger Ron Clements.

– Mitt första biominne är Törnrosa när jag var sex år. Och mitt starkaste biominne är Exorcisten, säger John Musker.

  • Text och foto: Tove Dockson

TYCK TILL!


Tyck till om vår framtida app!

Vi är i full gång med att vidareutveckla vår app. Hur skulle du vilja att den såg ut? Vilka funktioner vill du att den skall innehålla?
Ta chansen att tycka till!

500-fel

400-fel